85860 הוראת
הפיסיקה: תכנים, שיטות ופילוסופיה - בעיות בהוראת פיסיקה
קורס
סימסטריאלי, נ.ז. 2, מועד השיעור: יום ד' בשעות
14:00-15:45, חדר סמינריוני, עבודת סיום.
אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il
מידע
כללי:
·
נוכחות בהרצאות חובה.
יתבצע רישום נוכחות.
·
התלמיד יבצע קריאה במקביל להרצאות בקורס בהתאם להוראת
המרצה כדי
להשתתף בדיון שישולב בהרצאה.
להשתתפות זאת יהיה משקל בציון הסופי של הקורס.
·
התלמיד יקבל הנחיות כלליות על עבודת סיום, אך יתבקש לבחור
נושא שהוא
מעדיף לעסוק בו. לאחר אישור הנושא על התלמיד לחפש את החומר הרלבנטי
בספריות ובמאגרי
מידע אלקטרוניים. החומר לעבודת הסיום חייב לכלול מקורות באנגלית.
·
רצוי להשתמש בדואר אלקטרוני לצורך התייעצות ושאלות למרצה. כדאי לספק את הכתובת האלקטרונית למזכירת
החוג כדי לאפשר קשר שותף בין המרצה ומשתתפי הקורס.
הרכב
הציון בקורס:
·
השתתפות בפעילות כיתתית במשך הקורס 10%
·
עבודת סיום 90%
רציונל
הקורס:
הקורס יציג את
הבעייתיות בהוראת הפיסיקה כפי שהיא משתקפת
במחקרים המייצגים. הקורס יציג את
הגישה החדשה בהוראה אשר נובעת מן התפיסה של דיסציפלינה-תרבות
לעומת הדיסציפלינה
והחשיבות של שילוב תכנים היסטוריים ומתודולוגיים של המדע (פילוסופיה של
המדע)
בהוראת הפיסיקה (מקורות 1, 2).
הקורס יתאר את הגישה הקונסטרוקטיביסטית החינוכית להוראת הפיסיקה
והעניין
הרב הנובע מגישה זו בתפיסות מוטעות של הלומדים. יוצגו
תוצאות של מחקרים לגבי מספר מושגים ותפיסות פיסיקאליים
אשר מהווים בעיה להוראה וללמידה. יושם
דגש על הדרכים להשגת שינוי תפיסתי בהבנה קונצפטואלית של התלמידים על רקע
התפיסות
השגויות. התלמיד והמורה צריכים
ליצור מסגרת תפיסתית רחבה יותר מזו שנראית כמספקת כיום.
מקורות:
1. Tseitlin,
M. and
Galili I. (2005). Physics
teaching in the search for its self: from a
physics-discipline to a physics-culture, Science and Education,
14
(3-5), 235-261.
2. Tseitlin,
M.
and Galili, I. (2005). Science
teaching: what
does it mean? -
A simple semiotic
perspective. In press, Science and Education.
Alonso, M. and
Finn, E. J. (1997). “On the Notion of Internal Energy” Physics
Education
32(4), 256-263.
Arons,
A. B. (1990). A Guide to Introductory Physics Teaching.
Wiley, NY.
Bagno, E., Eylon,
B.-S., and Ganiel, U. (2000). “From Fragmented Knowledge to a
Knowledge
Structure: Linking the Domains of Mechanics and Electromagnetism” American
Journal of Physics, 68(S1), S16-S26.
Bauman, R. P.
(1992a) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong I” The
Physics
Teacher, 30(5), 264-269.
Bauman, R. P.
(1992b) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong II” The
Physics
Teacher, 30(6), 353-356.
Bauman, R. P.
(1992c) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong III” The
Physics
Teacher 30(7), 402-406. 3. Matthews, M. (2000): Time for
science
education. Plenum, New York.
Brown, D. E.
(1989). “Students' Concepts of Force: The Importance of Understanding
Newton's
Third Law” Physics Education 24(6), 353-358.
Cohen, R. Eylon,
B.-S and Ganiel, U. (1983). “Potential Difference and Current in Simple
Electric Circuits: A Study of Students' Concepts” American Journal
of
Physics, 51, 407-412.
Galili, I. (1995).
“Interpretation of Children’s Understanding of Weightlessness” Research
in Science Education 25(1), 51-74.
Galili, I. (1995). ‘Mechanics background for students' misconceptions in electro-magnetism’. International Journal of Science Education, 17(3), 371-387.
Galili, I. (2001).
“Weight Versus
Gravitational Force: Historical and Educational
Perspectives” International Journal of Science Education 23(10)
1073-1093.
Galili,
I.
and Goihbarg, E. I. (2005).
‘Energy
transfer in electrical circuit – a qualitative
account’.
American Journal of Physics, 73 (2),
141-144.
Galili, I. and
Hazan A. (2000b). “The
Influence of a Historically Oriented Course on
Students' Content Knowledge in Optics Evaluated by Means of Facets -
Schemes
Analysis”, American Journal of Physics 68(7), S3-15.
Galili, I. and
Hazan, A. (2000a). “Learners' Knowledge in Optics:
Interpretation
Structure and Analysis” International Journal of Science Education
22(1)
57-88.
Galili,
I. and Hazan, A. (2004):
Optics - the
theory of light and vision in the broad cultural approach, Science
Teaching
Center, HUJ.
Galili, I. and
Kaplan, D. (1996). “Students' Operation with the Concept of
Weight” Science
Education 80(4), 457-487.
Galili, I. and Kaplan, D. (1997). ‘Extending the use of the relativity principle: some pedagogical advantages’. American Journal of Physics, 65 (1), 328-335.
Galili,
I. and Kaplan, D. (1997). ‘Changing
approach in
teaching electromagnetism in a conceptually oriented introductory
physics
course’. American
Journal of Physics,
65 (7), 657-668.
Galili,
I. and Lavrik, V. (1998). ‘Flux concept in learning
about light. A critique of the present situation’. Science Education,
82 (5), 591-614.
Galili,
I. and Lehavi, Y. (2003). “The Importance of
Weightlessness and Tides in Teaching Gravitation” American Journal
of Physics 71(11)
1127-11354.
Galili,
I. and Lehavi, Y. (2005).
‘Definitions
of physical concepts: a study of physics teachers’ knowledge and views’. In
press, International
Journal of Science Education.
Galili, I., Weizman, A., and Cohen, A. (2004). ‘The sky as a topic in science education’. Science Education, 88(4), 574-593.
Gilbert, J. K.,
Carolyn, B. and Rutherford, M. (1998) “Models in Explanations, Part 1:
Horses
for Courses?” International Journal of Science Education 20(1),
83-97.
Gilbert, J. K.,
Carolyn, B. and Rutherford, M. (1998) “Models in Explanations, Part 2:
Whose
Voice? Whose Ears?” International Journal of Science Education 20(2)
187-203.
Hewitt, P. (1998). Conceptual
Physics
(Addison-Wesley, Reading, Mass.).
McDermott, L. C.
(1993). “How We Teach and How Students Learn - a Mismatch?” American
Journal of Physics 61, 295-298.
McDermott, L. C.
and Redish, E. F. (1999). “Resource Letter: PER-1: Physics
Education
Research” American Journal of Physics 67(9), 755-767.
McDermott, L.C.
(1990). ”A Perspective on Teacher Preparation in Physics and
Other
Sciences: The Need for Special Courses for Teachers” American
Journal of
Physics 58(8), 734-742.
McDermott, L.C.
(1997). “Bridging the Gap Between Teaching and Learning: The Role of
Research”
In: E. F. Redish & J. S. Rigden (Eds.) The Changing Role of
Physics
Departments in Modern Universities: Proceedings of ICUPE
(Woodbury,
NY, American Institute of Physics) 139-165.
McDermott, L.C.
and the Physics Education Group (1996). Physics by Inquiry,
Vol. I &
II (John Wiley, NY).
Pfundt, H. & Duit, R. (2002). Bibliography
Students' Alternative
Frameworks and Science Education (Kiel, Germany).
http://www.ipn.uni-kiel.de/aktuell/stcse/stcse.html.
Resnick, R.
Halliday, D., and Walker, J. (2001). Fundamental of Physics
(Wiley, New
York).
Warren, J. W.
(1982). “The Nature of Energy” European Journal of Science Education 4,
295-297.
Warren,
J. W. (1983). “Energy and its Carriers: a Critical
Analysis” Physics Education 18, 209-212
=============================================