85860 הוראת הפיסיקה: תכנים, שיטות ופילוסופיה - בעיות בהוראת פיסיקה

קורס סימסטריאלי, נ.ז. 2, מועד השיעור: יום ד' בשעות 14:00-15:45, חדר סמינריוני, עבודת סיום.

אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il

מידע כללי:

· נוכחות בהרצאות חובה.  יתבצע רישום נוכחות.

· התלמיד יבצע קריאה במקביל להרצאות בקורס בהתאם להוראת המרצה כדי להשתתף בדיון שישולב בהרצאה.  להשתתפות זאת יהיה משקל בציון הסופי של הקורס.

· התלמיד יקבל הנחיות כלליות על עבודת סיום, אך יתבקש לבחור נושא שהוא מעדיף לעסוק בו. לאחר אישור הנושא על התלמיד לחפש את החומר הרלבנטי בספריות ובמאגרי מידע אלקטרוניים. החומר לעבודת הסיום חייב לכלול מקורות באנגלית.

· רצוי להשתמש בדואר אלקטרוני לצורך התייעצות ושאלות למרצה.  כדאי לספק את הכתובת האלקטרונית למזכירת החוג כדי לאפשר קשר שותף בין המרצה ומשתתפי הקורס.

הרכב הציון בקורס:

· השתתפות בפעילות כיתתית במשך הקורס ­ 10%

· עבודת סיום ­ 90%

רציונל הקורס:

הקורס יציג את הבעייתיות בהוראת הפיסיקה כפי שהיא משתקפת במחקרים המייצגים.  הקורס יציג את הגישה החדשה בהוראה אשר נובעת מן התפיסה של דיסציפלינה-תרבות לעומת הדיסציפלינה והחשיבות של שילוב תכנים היסטוריים ומתודולוגיים של המדע (פילוסופיה של המדע) בהוראת הפיסיקה (מקורות 1, 2).  הקורס יתאר את הגישה הקונסטרוקטיביסטית החינוכית להוראת הפיסיקה והעניין הרב הנובע מגישה זו בתפיסות מוטעות של הלומדים.  יוצגו תוצאות של מחקרים לגבי מספר מושגים ותפיסות פיסיקאליים אשר מהווים בעיה להוראה וללמידה.  יושם דגש על הדרכים להשגת שינוי תפיסתי בהבנה קונצפטואלית של התלמידים על רקע התפיסות השגויות.  התלמיד והמורה צריכים ליצור מסגרת תפיסתית רחבה יותר מזו שנראית כמספקת כיום. 

מקורות:

1. Tseitlin, M. and Galili I. (2005). Physics teaching in the search for its self: from a physics-discipline to a physics-culture, Science and Education, 14 (3-5), 235-261.

2. Tseitlin, M. and Galili, I. (2005). Science teaching: what does it mean? - A simple semiotic perspective. In press, Science and Education.

Alonso, M. and Finn, E. J. (1997). “On the Notion of Internal Energy” Physics Education 32(4), 256-263.

Arons, A. B. (1990). A Guide to Introductory Physics Teaching. Wiley, NY.

Bagno, E., Eylon, B.-S., and Ganiel, U. (2000). “From Fragmented Knowledge to a Knowledge Structure: Linking the Domains of Mechanics and Electromagnetism” American Journal of Physics, 68(S1), S16-S26.

Bauman, R. P. (1992a) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong I” The Physics Teacher, 30(5), 264-269.

Bauman, R. P. (1992b) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong II” The Physics Teacher, 30(6), 353-356.

Bauman, R. P. (1992c) “Physics that Textbook Writers Usually Get Wrong III” The Physics Teacher 30(7), 402-406. 3. Matthews, M. (2000): Time for science education. Plenum, New York.

Brown, D. E. (1989). “Students' Concepts of Force: The Importance of Understanding Newton's Third Law” Physics Education 24(6), 353-358.

Chabay, R. and Sherwood, B. (1995/1998). Electric and Magnetic Interactions/Matter and Interactions (Wiley, New York).

Cohen, R. Eylon, B.-S and Ganiel, U. (1983). “Potential Difference and Current in Simple Electric Circuits: A Study of Students' Concepts” American Journal of Physics, 51, 407-412.

Galili, I. (1995). “Interpretation of Children’s Understanding of Weightlessness” Research in Science Education 25(1), 51-74.

Galili, I. (1995). ‘Mechanics background for students' misconceptions in electro-magnetism’. International Journal of Science Education, 17(3), 371-387.

Galili, I. (2001). Weight Versus Gravitational Force: Historical and Educational PerspectivesInternational Journal of Science Education 23(10) 1073-1093.

Galili, I. and Goihbarg, E. I. (2005). Energy transfer in electrical circuit – a qualitative account. American Journal of Physics, 73 (2), 141-144.

Galili, I. and Hazan A. (2000b). The Influence of a Historically Oriented Course on Students' Content Knowledge in Optics Evaluated by Means of Facets - Schemes Analysis”, American Journal of Physics 68(7), S3-15.

Galili, I. and Hazan, A. (2000a). “Learners' Knowledge in Optics: Interpretation Structure and Analysis” International Journal of Science Education 22(1) 57-88.

Galili, I. and Hazan, A. (2004): Optics - the theory of light and vision in the broad cultural approach, Science Teaching Center, HUJ.

Galili, I. and Kaplan, D. (1996). “Students' Operation with the Concept of Weight” Science Education 80(4), 457-487.

Galili, I. and Kaplan, D. (1997). ‘Extending the use of the relativity principle: some pedagogical advantages’. American Journal of Physics, 65 (1), 328-335.

Galili, I. and Kaplan, D. (1997). ‘Changing approach in teaching electromagnetism in a conceptually oriented introductory physics course’. American Journal of Physics, 65 (7), 657-668.

Galili, I. and Lavrik, V. (1998). ‘Flux concept in learning about light. A critique of the present situation’. Science Education, 82 (5), 591-614.

Galili, I. and Lehavi, Y. (2003). “The Importance of Weightlessness and Tides in Teaching Gravitation” American Journal of Physics 71(11) 1127-11354.

Galili, I. and Lehavi, Y. (2005). ‘Definitions of physical concepts: a study of physics teachers’ knowledge and views’. In press, International Journal of Science Education.

Galili, I., Weizman, A., and Cohen, A. (2004). ‘The sky as a topic in science education’. Science Education, 88(4), 574-593.

Gilbert, J. K., Carolyn, B. and Rutherford, M. (1998) “Models in Explanations, Part 1: Horses for Courses?” International Journal of Science Education 20(1), 83-97.

Gilbert, J. K., Carolyn, B. and Rutherford, M. (1998) “Models in Explanations, Part 2: Whose Voice? Whose Ears?” International Journal of Science Education 20(2) 187-203.

Hewitt, P. (1998). Conceptual Physics (Addison-Wesley, Reading, Mass.).

McDermott, L. C. (1993). “How We Teach and How Students Learn - a Mismatch?” American Journal of Physics 61, 295-298.

McDermott, L. C. and Redish, E. F. (1999). “Resource Letter: PER-1: Physics Education Research” American Journal of Physics 67(9), 755-767.

McDermott, L.C. (1990). ”A Perspective on Teacher Preparation in Physics and Other Sciences: The Need for Special Courses for Teachers” American Journal of Physics 58(8), 734-742.

McDermott, L.C. (1997). “Bridging the Gap Between Teaching and Learning: The Role of Research” In: E. F. Redish & J. S. Rigden (Eds.) The Changing Role of Physics Departments in Modern Universities: Proceedings of ICUPE (Woodbury, NY, American Institute of Physics) 139-165.

McDermott, L.C. and the Physics Education Group (1996). Physics by Inquiry, Vol. I & II (John Wiley, NY).

Pfundt, H. & Duit, R. (2002). Bibliography Students' Alternative Frameworks and Science Education (Kiel, Germany).

      http://www.ipn.uni-kiel.de/aktuell/stcse/stcse.html.

Resnick, R. Halliday, D., and Walker, J. (2001). Fundamental of Physics (Wiley, New York).

Warren, J. W. (1982). “The Nature of Energy” European Journal of Science Education 4, 295-297.

Warren, J. W. (1983). “Energy and its Carriers: a Critical Analysis” Physics Education 18, 209-212

=============================================