מסע חשיבתי
מסע חשיבתי:
פרוייקט מחקר בהוראת המדעים
"Imagination
is more important than knowledge"
Einstein
"מסע
חשיבתי" (Thinking Journey - TJ) היא דרך
הוראת מדע המתבססת על יצירת אינטראקציות
תיווכיות המאפשרות ללומדים להתבונן בתופעות טבע ולהבין את מהותן בדרך
המתבססת על מעורבות
אישית, הדרכה מלווה של המורה ושילוב נקודות מבט שונות. תהליך
הוראה בשיטה זאת כולל "טיול"
רלוונטי בתופעות אשר נעשה בעזרת תמונות ודימויים שונים. הפעילות
במסגרת TJ מעודדת את ומכוונת לבניית
מושגים ותפיסות מדעיות. השיטה משלבת מספר
גישות בהוראה שנחשבות כמרכזיות בתורה של חינוך מדעי וחינוך כללי:
(א) השיטה רגישה
ומתחשבת בתפיסות וידע של הלומדים,
(ב) השיטה
רגישה, בודקת ומעודדת בניה של מיומנות מיוחדות הדרושות בלמידת של מדע,
(ג) השיטה
משתמשת בהשוואה בין מגוון המצבים, תפיסות וייצוגים שונים לגבי אותה תופעה
בכדי
להבין מושגים,
(ד) השיטה
מקשרת בין הבנת מושגים לבין התבוננות בתופעות. התבוננות
בתופעות ובייצוגן בתמונות מבססת בנית המושגים
על ידי התלמיד, ובמקביל, המושגים המדעיים משמשים ככלי חשוב בתהליך
ההתבוננות
בתופעות.
ההיבט היחודי של TJ הוא
שימוש במקומות ומצבים שאינם מוכרים, מפתיעים, מושכים תשומת לב ומאתגרים
דמיון. שיטת מסע חשיבתי מעודדת ארטיקולציה
של התנסות
הלומדים בצורת שאלות, הרכבה וכתיבה של סיפור, בניית הגדרה של המושגים
החדשים, דיון
כיתתי סביב הטיעונים של הלומדים. שיטת
התיווך מבוססת ומתחילה בשאילת שאלות של הלומדים אשר הלומד רוצה ומעונין
לענות. התעניינות הלומד מועברת על ידי מתווך
להתבוננות
שיטתית, העלאת השערות לגבי הסברים שונים למה שרואים באותה סביבה. המסע
החשיבתי בא לידי ביטוי במספר מבניות לימוד
בתחום האסטרונומיה.
בשנת
2005 החל המחקר בנושא של המסע חשיבתי
במרכז להוראת המדעים באוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר
נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע. קבוצת המחקר
כוללת חוקרים: יגאל גלילי וירון
שור, ותלמידי מחקר: חנה שטיין, אורן אקשטין, טלי שפירא, וליאורה גורדון.
חומרי
למידה הקיימים:
י.
שור (1998). מסע חשיבתי אל הירח. מעלות, תל אביב.
י.
שור ונ. אוריון (2002). מכדור הארץ אל הירח. המחלקה להוראת
המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות.
י.
שור, ר. ברנד וי.יאיר (2002). מסע
חשיבתי אל מאדים. מט"ח והאוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.
דוגמאות
וקישורים לתמונות
קשר עם הקבוצה: אורן
אקשטין
orenec@pob.huji.ac.il |