85851 רעיונות מרכזיים במדעי הטבע

קורס סימסטריאלי, נ.ז. 2, מועד השיעור: יום ד' בשעות 10:00-11:45, חדר סמינריונים, עבודת סיום.

אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il

מידע כללי:

· נוכחות בהרצאות חובה.  יתבצע רישום נוכחות.

· בהוראת הקורס ישתתפו חוקרים בהוראת הפיסיקה, הכימיה והביולוגיה.

· התלמידים יקבלו הנחיות כלליות על עבודת הסיום, תוכנה והיקפה.  חומר הרקע והמקורות בעבודת סיום חייבים לכלול מקורות באנגלית.

· ניתן להשתמש בדואר אלקטרוני לצורך התייעצות ושאלות למרצה.  כדאי לספק את כתובת אלקטרונית למזכירת החוג כדי לאפשר קיום קשר שותף בין המרצה ומשתתפי הקורס.

רציונל הקורס:

הוראת המדעים בפועל מתמקדת בדרך כלל בהצגת התכנים לפי תוכנית ליניארית: נושא לאחר נושא.  לעתים קרובות הוראה זו אינה מציגה מבט כולל על הדיסציפלינה והעקרונות הכלליים אותם היא מקיימת.  תוכן זה נשאר ללמידה עצמית של כל מדען לאורך פעילותו או מווה נושא מחקר בפילוסופיה של המדע שהיא דיסציפלינה נפרדת ואינה נכללת כחובה בתוכנית הלימודים הרגילה בפקולטה למדעים. הקורס מנסה להשלים את החסר, במיוחד לאור הצורך בידע זה של מורים למדעים, כפי שעולה ממחקרים בנושא.  בקורס נציג את הגישה החדשה בהוראת המדעים אשר מדגישה את המודעות לעקרונות ולמבנה של הדיסציפלינה הנלמדת (מקורות 1, 2).  לאחר ההצגה של עקרונות כלליים של מדעי הטבע יוצגו עקרונות כלליים בכל אחד מן המקצעות המרכזיים של מדעי הטבע: ביולוגיה, כימיה ופיסיקה.  הצגות אלו יחפשו את המשותף והמייחד כל מקצוע אשר גורמים לתפיסה הקיימת של משפחה ("דמיון משפחתי") ומושג אחד: "מדעי הטבע". 

מקורות:

1. Tseitlin, M. and Galili I. (2005). Physics teaching in search for its self: from a physics-discipline to a physics-culture, Science and Education, 14 (3-5), 235-261.

2. Tseitlin, M. and Galili, I. (2005). Science teaching: what does it mean? - A simple semiotic perspective. In press, Science and Education.

3. Lecture presentations in the course.

4. Mayr, E. (1997). This is biology.  Harvard University Press, Cambridge, MA.

5. Einstein, A. & Infeld, L. (1938). The Evolution of Physics. Cambridge University Press, Cambridge, UK.

6. Pauling, L. C. (1977). Chemistry the Past Century and the Next. King’s Lynn, Norfolk, UK.  

=============================================