85851 רעיונות
מרכזיים במדעי הטבע
קורס סימסטריאלי, נ.ז. 2, מועד השיעור: יום ד' בשעות 10:00-11:45, חדר סמינריונים, עבודת סיום.
אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il
מידע
כללי:
·
נוכחות בהרצאות חובה.
יתבצע רישום נוכחות.
·
בהוראת הקורס ישתתפו חוקרים בהוראת הפיסיקה, הכימיה והביולוגיה.
·
התלמידים יקבלו הנחיות כלליות על עבודת הסיום, תוכנה
והיקפה. חומר הרקע והמקורות בעבודת סיום
חייבים
לכלול מקורות באנגלית.
·
ניתן להשתמש בדואר אלקטרוני לצורך התייעצות ושאלות למרצה.
כדאי לספק את כתובת אלקטרונית למזכירת
החוג כדי לאפשר קיום קשר שותף בין המרצה ומשתתפי הקורס.
רציונל
הקורס:
הוראת המדעים בפועל
מתמקדת בדרך כלל בהצגת התכנים לפי תוכנית
ליניארית: נושא לאחר נושא. לעתים
קרובות הוראה זו אינה מציגה מבט כולל על הדיסציפלינה והעקרונות הכלליים
אותם היא
מקיימת. תוכן זה נשאר ללמידה עצמית
של כל מדען לאורך פעילותו או מווה נושא מחקר בפילוסופיה של המדע שהיא
דיסציפלינה
נפרדת ואינה נכללת כחובה בתוכנית הלימודים הרגילה בפקולטה למדעים. הקורס
מנסה
להשלים את החסר, במיוחד לאור הצורך בידע זה של מורים למדעים, כפי שעולה
ממחקרים
בנושא. בקורס נציג את הגישה החדשה
בהוראת המדעים אשר מדגישה את המודעות לעקרונות ולמבנה של הדיסציפלינה
הנלמדת
(מקורות 1, 2). לאחר ההצגה של
עקרונות כלליים של מדעי הטבע יוצגו עקרונות כלליים בכל אחד מן המקצעות
המרכזיים של
מדעי הטבע: ביולוגיה, כימיה ופיסיקה.
הצגות אלו יחפשו את המשותף והמייחד כל מקצוע אשר גורמים לתפיסה
הקיימת של משפחה
("דמיון משפחתי") ומושג אחד: "מדעי הטבע".
מקורות:
1. Tseitlin,
M.
and Galili I. (2005). Physics
teaching in search for its self: from a
physics-discipline to a physics-culture, Science and Education,
14
(3-5), 235-261.
2. Tseitlin,
M.
and Galili, I. (2005). Science
teaching: what
does it mean? -
A simple semiotic
perspective. In press, Science and Education.
3. Lecture
presentations in the course.
4. Mayr,
E. (1997). This
is biology. Harvard University Press, Cambridge, MA.
5. Einstein,
A. & Infeld, L. (1938). The Evolution of
Physics.
Cambridge
University Press, Cambridge, UK.
6. Pauling, L. C.
(1977). Chemistry
the Past Century and the Next. King’s Lynn, Norfolk, UK.