פילוסופיה של הוראת המדעים

 

רציונל הקורס:

איך להתייחס לתוכנית הלימודים החדשה? איך לראות את הבעיות ואת היתרונות שלה? איך להבין יותר טוב מה אנו עושים בכיתה? - בשביל לענות על השאלות כאלה אנו צריכים תיאוריה (פילוסופיה) של הוראת המדעים. איננו צריכים תיאוריה כדאי ללמד, אלה כדי לבקר את תוכניות הלימודים. אנו רואים תיאוריה של הוראת המדעים בדומה לתיאוריה של ספרות, שתפקידה היא לתת בסיס לביקורת ספרותית, אך לא ללמד את הסופר איך לכתוב רומן.

בינתיים אין לנו תיאוריה של הוראת המדעים. בקורס נדון על כמה דברים בסיסים, כוללים כשר של הוראת המדעים עם מדע עצמו, עם היסטוריה ופילוסופיה של המדעי וכו' 

 

אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il

 

מידע כללי:

· נוכחות בהרצאות חובה.  יתבצע רישום נוכחות.

· התלמיד יקבל הנחיות כלליות על החומר הרלבנטי עבור ההרצאה ועבודה סמינריונית, אך אלו אינן מבטלות את חיפוש החומר הרלבנטי בספריות ומאגרי מידע אלקטרוניים שעל התלמיד לבצע באופן עצמאי.  החומר עבור הרצאה ועבודה חייב לכלול מקורות באנגלית.

· פורמט הקורס מזמין השתתפות פעילה של הנוכחים בשיעור. 

· בסיום הקורס התלמיד צריך לכתוב עבודה עצמית בנושא שיקבע בהתייעצות עם המרצה. 

 

הרכב הציון עבור הסמינריון:

השתתפות בדיון– 20%
עבודת סיום – 80%

 

דרכי ההוראה:

שילוב הרצאה עם דיון בכיתה. צורת ההוראה הזאת דורשת מהתלמידים לקרוא את המאמרים בנושא הנלמד לפי המלצת המרצה.

 

תוכן הקורס:

 

 

 מקורות:

 

  1. Feynman, Richard (1997) Surely You're Joking, Mr. Feynman.: W.W. Norton. New York
  2. Kuhn, Thomas S. (1996). The structure of scientific revolutions. The University of Chicago Press. Chicago and London.
  3. Lakatos, I. (1999). Proofs and refutations. The ligic of matimatical discovery. Cambridge University Press, Cambridge, UK
  4. Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes. In I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.), Criticism and the growth of knowledge. Cambridge University Press, Cambridge, UK, pp. 91-195.
  5. Lotman, Yu. & Uspensky, B.A.: 1978, ‘On the Semiotic Mechanism of Culture’, New Literary History 9, 211–232.
  6. Matthews, M. (2000): Time for science education. Plenum, New York.
  7. Tseitlin, M. and Galili I. (2005). Physics teaching in the search for its self: from a physics-discipline to a physics-culture, Science and Education, 14 (3-5), 235-261.
  8. Tseitlin, M. and Galili, I. (2005). Science teaching: what does it mean? - A simple semiotic perspective. In press, Science and Education

======================================