הוראת מדעים מול פילוסופיה של
המדע
נושא הקורס:
הפילוסופיה
של המדע בהוראת המדעים.
רציונל הקורס:
הרעיונות והמושגים של התקופה הזאת
חשובים להוראת המדעים לפחות משתי הסיבות:
·
זוהי התקופה, שבה רוב אלה, העוסקים עכשיו בתחום
הוראת המדעים
נולדו, למדו וממשיכים לעבוד. אף על פי כן, הרעיונות של התקופה כמעט
לא מופיעים במסגרות, שבהם מלמדים מורים למדע.
·
התקופה הזאת היא
התקופה החדשה בהיסטוריה של התרבות. השם שלה
מוכר, אך המשמעות שלה אינה פשוטה, כשמדובר על התקופה הפוסט
מודרנית.
אולי זה פרדוקס, אך תמיד חינוך מלמד
דברים עכשוויים הרבה פחות מאשר דברים קודמים. יש לזה סיבה, כי כדי ללמד משהו עדיף
להתרחק ממנו (כדי "לראות" אותו). בכל זאת מורים למדע משתמשים במושגים די
חדשים כמו "פרדיגמה", "מהפכה מדעית", "שפת המדע" וכו', אך אין להם ידע מספיק עמוק כדי לנצל את כל הכוח ואת כל
המשמעות של הרעיונות האלו בהוראה. אנו רואים חשיבות רבה להכיר את המורים בעתיד עם
רעיונות של פילוסופיה פוסט מודרנית של מדע, כי הם החלק החשוב של התרבות שלנו
הרלוונטית למקצוע שלנו. - אין לנו ספק, שחינוך חייב לבטא את התרבות, שבה הוא חי.
מצד שני, דרך תחום פילוסופית המדע אפשר לעזור לתלמיד לבנות תפיסה אוריינית על המדע
ועל התרבות. –
זה בעצם המטרה של החינוך הפוסט מודרני.
אתר הקורס (לסטודנטים
רשומים בלבד): http://owl.huji.ac.il
מידע כללי:
· נוכחות בהרצאות חובה. יתבצע רישום
נוכחות.
· התלמיד יקבל הנחיות כלליות על החומר הרלבנטי עבור ההרצאה ועבודה
סמינריונית, אך אלו אינן מבטלות את חיפוש החומר הרלבנטי בספריות ומאגרי מידע
אלקטרוניים שעל התלמיד לבצע באופן עצמאי. החומר עבור הרצאה
ועבודה חייב לכלול מקורות באנגלית.
· פורמט הקורס מזמין השתתפות פעילה של הנוכחים בשיעור.
· בסיום הקורס התלמיד צריך לכתוב עבודה עצמית בנושא
שיקבע בהתייעצות עם המרצה.
הרכב הציון עבור
הסמינריון:
השתתפות בדיון– 20%
עבודת סיום – 80%
דרכי ההוראה:
שילוב הרצאה עם דיון בכיתה. צורת ההוראה
הזאת דורשת מהתלמידים לקרוא את המאמרים בנושא הנלמד לפי המלצת המרצה.
המקורות
של המדע: שלוש תוכניות מדעיות
·
אפלטון (תוכנית
מתמטית): הביאור הראציונאלי
של העולם, תורת האטומים הגיאומטרית
·
האטומיסטים (תוכנית אטומיסטית): תורת החומר
·
אריסטו (תוכנית קונטינואליסטית): עקרונית הכרת הטבע, היסודות, תיאוריה של
תנועה, המניע הראשון
פילוסופיה
דל מדעי של קארל פופר
·
רציונליזם ביקורתי של פופר – גם המושג רציונליזם וגם המושג ביקורת חשובים בהוראת המדעים. מושג
קו דמרקציה הינו כלי נוח לדון על הבדל בין מדע לבין
תחומים אחרים. כאן אנו נכנסים לוויכוח בין פופר
לבין פוסט מודרניסם
·
פיתוח הרעיונות של
הפילוסופיה של פופר (לקטוש) –
שימוש בהוראת המתמטיקה. כאן מופיעה תמונה בלתי רגילה של מתמטיקה: יצירתיות קודם
ללוגיקה.
רעיונות סטרוקטורליסטיים ופוסט
סטרוקטורליסטיים בפילוסופיה של מדע ובהוראת המדעים
מבנה סמיוטי של מדע – פיסיקה בתור תרבות משנה
·
הפריפריה של המדע: בפריפריה של הפיסיקה הקלאסית נמצאים כוח ורנץ,
חוק האפס של תרמו דינמיקה,
ניסוי של מייקלסון-מורלי, .
. .
·
מתאפורה במדע (לנקוף) – אנו חושבים דרך מתאפורות:
מתאפורות של הפיסיקה של ניוטון, מתאפורות
של תורת היחסות הפרטית.
1. המחשבה הפיסיקאלית בהתהוותה. מן הפילודופיה הקדם-סוקראטית ועד הפיסיקה של הקוואנטים. סמבורסקי ש. (עורך). מוסד ביאליק, ירושלים, 1987
2.
Kuhn, Thomas S. (1996). The structure of
scientific revolutions. The
3.
Lakatos,
4.
Lakatos,
5.
Matthews, M. (2000): Time for science
education. Plenum,
6. Mattthews, M (1998): History and
Philosophy of Science. In Fraser B. J. and Tobin K. J. (Eds.), International
Handbook of Science Education, Kluwer Academic
Publishers,
7. Popper, Karl. The Myth of the Framework: In Defence
of Science and Rationality. Routledge,
8. Popper, Karl. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific
Knowledge. Routledge,
9. Tseitlin, M. and
10. פילוסופיה של מדע האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1977
======================================