החוג להוראת המדעים

שנת הלימודים תשס"ז

 85814היסטוריה של תוכניות (פרדיגמות) בפיזיקה בהקשר לחינוך המדעי

The History of Physics Paradigms & Science Teaching

פרופ' יגאל גלילי

סמסטר א'  ש.ש. 1,  נ.ז. 2.

 מועד השיעור: יום ד', שעות: 14:00-15:45 (חדר סמינריונים, הוראת המדעים).

מידע כללי:

הנוכחות בהרצאות לתלמידי החוג להוראת המדעים – חובה. את האישורים המצדיקים היעדרות יש למסור למזכירות החוג.

הקורס ישלב הרצאות של המרצה יחד עם הרצאות של התלמידים.  נושא ההצגה יקבע עם המרצה.

השתתפות פעילה בשיעורים תקבל ביטוי בציון הסופי.

העבודה סופית בקורס היא אישית.  נושא העבודה יקבע בהתייעצות עם המרצה.

הרכב הציון עבור הקורס:

א'  הצגת נושא בכיתה ­25% (במקרה שהייתה).

ב'  עבודת סיום ­ 75% (או 100% ללא הרצאה).

רציונל הקורס:

מחקרים רבים מראים שהיסטוריה והפילוסופיה של המדע אינם רק תוספת המספקת טעם ועניין ללמידת הפיזיקה, אלא יוצרות משמעות לתכנים הנלמדים, גם אם הם מודרניים ביותר.  קיימת גם טענה ששלבי התפתחות בהבנה של נושאים על ידי הפרט חוזרים על השלבים ההיסטוריים בהבנת הנושא על ידי בני אדם בעבר.  למרות החשיבות של תכנים בהיסטוריה ובפילוסופיה להבנת המדע תוכניות הלימודים המקובלות במסלולי ההכשרה של אנשי חינוך פיזיקאלי אינן כוללות תכנים אלה כלל.  זאת למרות שהטיעון על חשיבות ההיסטוריה אינו חדש: "לא נקבל הבנת מהות אמיתית של כל נושא עד שנעקוב אחרי הדרך בה הוא התפתח מהתחלה" (אריסטו, המאה הרביעית לפני הספירה).

קורס זה מנסה להשלים את החסר לפחות בחלקו.  הקורס סוקר את התפיסות והידע המדעי במהלך מספר תקופות בהיסטוריה: התקופה ההלנית (כגון אטומיזם מטריאליסטי, אידיאליזם רציונאלסטי, אמפיריציזם לוגי), התקופה ההלניסטית, תקופת ימי הביניים (מדע מוסלמי וסכולסטי באירופה), תקופת המהפכה המדעית הראשונה, תקופת המדע הקלאסי (תמונה מכניסטית ותמונת שדות) ותקופת המהפכה המדעית השנייה - מעבר לפיזיקה מודרנית.  במידת שהזמן יאפשר נדון במסגרת הקורס, באבולוציה של הבנת התנועה, האור, החומר ומבנה היקום.

דרכי הוראה:

שילוב הרצאה פרונטאלית עם דיון בכיתה.

מקורות:

 

Crombey, A. C. (1959). Medieval and Early Modern Science. Doubleday, Garden City, NY, Two volumes

Dijksterhius, E. J. (1986). The Mechanization of the World Picture. Pythagoras to Newton. Princeton University Press, Princeton, NJ,

Galili, I. and Hazan, A. (2004). ‘Optics - the theory of light and vision in the broad cultural approach’, Science Teaching Center, HUJ.

Lindberg, D. C. (1992). The Beginning of Western Science. The University of Chicago Press, Chicago.

Losee, J. (1993). The Philosophy of Science. Oxford University Press, Oxford.

Masson, S. (1962). A History of Science. Collier, NY.

Pedersen, O. & Pihl, M. (1974). Early Physics and Astronomy. McDonald and Janes, London.

Russo, L. (2003). The Forgotten Revolution, Springer, Berlin.

Shapin, S. 1996: The Scientific Revolution. The University of Chicago Press, Chicago.

Singer. C. (1959). A Short History of Scientific Ideas. Oxford University Press, Oxford.

Westfall, R. S. (1977). The Construction of Modern Science. Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Wightman, W. P. D. (1953). The Growth of Scientific Ideas. Yale University Press, New Haven.