פרדיגמות בהוראת המדעים

 

תקציר: לאורך המאה ה-20 התחוללו מספר מהפכות באופן התפישה המדעית של תהליך הלמידה. הקורס יעקוב אחר ההתפתחות של תיאוריות הלמידה השונות, תוך מתן דגש על יישומן בהוראת המדעים. במחצית הראשונה של הקורס יידונו תיאוריות למידה כלליות, ובמחצית השניה תיאוריות הקשורות בלמידה של מושגים מדעיים. הלימוד יתבסס על קריאה של מאמרים מקוריים של מפתחי התיאוריות ודיון במשמעויות הנובעות מהתיאוריה לגבי ההוראה בכיתה. בסיכום כל נושא יוצעו דרכים לשיפור ההוראה ע"י התאמתה אל התהליכים אותם עוברים הסטודנטים בזמן הלימוד.

 

אתר הקורס (לסטודנטים רשומים בלבד):    http://owl.huji.ac.il  

 

רשימת שיעורים:

1.      שיטת ההעברה המסורתית + ביהביוריזם (סקינר).

2.      עיבוד מידע (גנייה).

3.      קונסטרוקטיביזם התנסותי (פיאז'ה).

4.      קונסטרוקטיביזם חברתי (ויגוטצקי).

5.      למידת גילוי (ברונר).

6.      למידה משמעותית (אוזובל).

7.      תפישות אלטרנטיביות (דרייבר).

8.      למידה בהקשר (שוואב).

9.      שינוי מושגי (פוזנר).

10.   התפתחות של מערכות ידע (דיססה).

11.   מדע וטכנולוגיה בחברה (יגר).

 

חומר קריאה (לפי שיעורים):

1. Burrhus F. Skinner (1968). The Technology of Teaching, chapter 2.

2. a) Benjamin S. Bloom (1956). Taxonomy of Educational Objectives , Handbook I: Cognitive Domain, chapter 1.

    b) Robert M. Gagne (1970). “Some New Views of Learning and Instruction”. Phi Delta Kappa, 51, 468-472.

3. a) H. Ginsburg & S. Opper (1969). Piaget’s Theory of Intellectual Development – An Introduction, 13-25.

    b)   Robert Karplus (1977). “Science Teaching and the Development of Reasoning”. J. Res. Sci. Teaching, 14, 169-175.

4. Lev S. Vygotsky (1980). Mind in Society, chapters 4 & 6.

5. Jerome S. Bruner (1974). Toward a Theory of Instruction, 54-72.

6. David P. Ausubel (1967). Learning Theory and Classroom Practice, 17-27.

7. Rosalind Driver (1981). “Pupils’ Alternative Frameworks in Science”, Eur. J. Sci. Educ., 3, 93-101.

8. Joseph J. Schwab (1964). “Structure of the Disciplines: Meanings and Significaces”, in The Structure of Knowledge and the Curriculum, edited by G.W. Ford and L. Pungo, 6-30.

9. George J. Posner, Kenneth A. Strike, Peter W. Hewson & William A. Gertzog (1982). “Accomodation of a Scientific Conception: Toward a Theory of Conceptual Change”, Sci. Educ., 66, 211-227.

10. Jack P. Smith, Andrea A. diSessa & Jeremy Roschelle (1993). “Misconceptions Reconceived: A Constructivist Analysis of Knowledge in Transition”, J. Learning Sci., 3, 115-157.

11. Robert E. Yager (1996). Science / Technology / Society as Reform in Science Education. Chapter 2 & 13.