האוניברסיטה העברית בירושלים                      The Hebrew University of Jerusalem

הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע      Faculty of Mathematics and Natural Sciences

המחלקה להוראת המדעים                                           Science Teaching Department

 

קולוקוויום וסמינר דוקטורנטים

Colloquium and Doctorate Students' Seminar  

הפגישה תתקיים ביום ד',

כ"ו בניסן תשע"ב – 18 באפריל, 2012

בשעה 16:00 בחדר סמינריונים של המרכז להוראת המדעים,

בניין למדע, גבעת רם

 

פרופ' יוסי נוסבוים Prof. Yosef Nussboim

 מכללת ירושלים Jerusalem College

Astronomy – Domain in Geography, Physics, or a Discipline?  Implications to teaching

אסטרונומיה - תת תחום של הגיאוגרפיה, הפיסיקה  או דיסציפלינה עצמאית? השלכות להוראה

Abstract

תקציר

בלימוד אסטרונומיה יש פוטנציאל עצום של תרומה לחינוך המדעי של התלמידים. מצד אחד, התלמידים והמורים מרגישים כי יש משהו מלהיב ומרתק בידע האסטרונומי ולתלמידים יש מוטיבציה ראשונית ללימוד התחום. מצד שני, יש בורות רבה מאוד אצל המורים ואצל התלמידים. במסגרת פרוייקט "מחר 98" הוכנסו תכנים מהאסטרונומיה לכיתות א'-ו' וכן לחטיבת הביניים. בשנה האחרונה הוציא משרד החינוך את נושאי האסטרונומיה מהסילבוס של "מדע וטכנולוגיה" לחטיבת הביניים והעביר אותם לאחריות הוראת הגיאוגרפיה. כאשר הנושא נידון על ידי פיסיקאים ואסטרופיסיקאים, עמדתם ברורה – האסטרונומיה היא תת תחום של הפיסיקה. ובכל זאת, אין לימוד רשמי של אסטרונומיה במסגרת ביה"ס התיכון אלא כיוזמה של מורים בודדים לפיסיקה. בלימוד אסטרונומיה יש אתגרים קוגניטיביים גדולים עבור הלומד (חשיבה תלת מימדית, חשיבה גיאומטרית, חשיבה עם מושגי מכניקה/אופטיקה בסיסית ומתקדמת ועוד ועוד). נובע מכך, שהוראת האסטרונומיה מהווה אתגר דידקטי רציני ביותר למורה. בהרצאה/סמינר אטען כי חסרה לנו קונספציה מפותחת (elaborated) להוראת האסטרונומיה, שממנה ייגזר סילבוס בר הצדקה לתוכנית הוראה רב שנתית ותיגזר הקביעה של התחום האקדמי אליו שייכת האסטרונומיה - המדעים (מקצוע עצמאי או פרק בפיסיקה) או הגיאוגרפיה. בהרצאה/סמינר אבקש להציג את מחשבותיי בנושא וארצה מאוד ללמוד מתגובות הנוכחים.

 

נשמח לראותכם בפגישות ובדיון

פרופ' יגאל גלילי

מארגן הקולוקויום