האוניברסיטה העברית בירושלים The Hebrew University of Jerusalem
הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע Faculty of Mathematics and Natural Sciences
המחלקה להוראת המדעים Science
Teaching Department
|
|
קולוקוויום וסמינר דוקטורנטים
Colloquium and Doctorate Students' Seminar
הפגישה תתקיים ביום ד',
ט' בטבת תשע"ב – 4 בינואר, 2012
בשעה 16:00
בחדר סמינריונים של המרכז להוראת המדעים,
בניין למדע, גבעת רם
יפה ברוש – Yaffa Brosh
המרכז להוראת המדעים –
Science Teaching Center
השפעת ההגדרה של מושג המשקל על המשמעות, ההבנה
והתפיסה של המושגים משקל וגרביטציה בחטיבת הביניים
The Influence of the Definition
of the Concept of Weight on the Meaning, Understanding and Conception
of Weight and Gravitation in Middle-school
תקציר
שתי גישות עיקריות משמשות בהוראת מושג המשקל.
האחת, מגדירה את המשקל בהגדרה גרביטציונית (תיאורטית): המשקל של גוף הוא כוח הכובד
הפועל על הגוף. השניה, הגדרה אופרציונלית: המשקל הוא תוצאה של שקילה תקנית. קיים העדר רצף מושגי בהוראת המשקל בין הנלמד
בבית הספר היסודי (הגדרה אופרציונלית) לבין הנלמד ברוב הכיתות בחטיבות הביניים
(הגדרה גרביטציונית). ניתן לקשר בין חוסר ההפרדה המושגית בין משקל לכוח הכובד (בהגדרה
הגרביטציונית) עם הקשיים בהבנה ותפיסות שגויות בהקשר למשקל וגרביטציה. עם זאת, למעשה,
לא נבדקה בארץ הוראה של הפרדת מושגים אלה בכיתות רגילות של חטיבת הביניים. המחקר
המוצג בדק אם ניתן לשפר את המצב בהקשר להבנה של מושגים משקל וגרביטציה על ידי הוראה
חלופית. לשם כך נבדקה הוראה בשלוש שיטות פדגוגיות: הרגילה, GA, המגדירה משקל ככוח הכובד, שיטה OA המפרידה בין כוח
הכובד למשקל על ידי הגדרה אופרציונאלית, ושיטת הוראה AOA – החדשנית המרחיבה
את שיטת ההוראה OA בעזרת סדרת מצבים מייצגת. התוצאות מראות יתרון מובהק
לשיטות האופרציונאליות בהקשר לידע מושגי בנושא ויתרון גדול יותר ל-AOA מבין שתי השיטות האופציונאליות.
נשמח לראותכם בפגישות ובדיון
פרופ' יגאל גלילי
מארגן הקולוקויום