האוניברסיטה העברית בירושלים                      The Hebrew University of Jerusalem

הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע      Faculty of Mathematics and Natural Sciences

המחלקה להוראת המדעים                                           Science Teaching Department

 

קולוקוויום וסמינר דוקטורנטים

Colloquium and Doctorate Students' Seminar  

הפגישה תתקיים ביום ד',

ט' בטבת תשע"ב – 4 בינואר, 2012

בשעה 16:00 בחדר סמינריונים של המרכז להוראת המדעים,

בניין למדע, גבעת רם

 

יפה ברוש    Yaffa Brosh

 המרכז להוראת המדעים –  Science Teaching Center

 

 השפעת ההגדרה של מושג המשקל על המשמעות, ההבנה והתפיסה של המושגים משקל וגרביטציה בחטיבת הביניים

 

The Influence of the Definition of the Concept of Weight on the Meaning, Understanding and Conception

of Weight and Gravitation in Middle-school

 

תקציר

 

שתי גישות עיקריות משמשות בהוראת מושג המשקל. האחת, מגדירה את המשקל בהגדרה גרביטציונית (תיאורטית): המשקל של גוף הוא כוח הכובד הפועל על הגוף. השניה, הגדרה אופרציונלית: המשקל הוא תוצאה של שקילה תקנית.  קיים העדר רצף מושגי בהוראת המשקל בין הנלמד בבית הספר היסודי (הגדרה אופרציונלית) לבין הנלמד ברוב הכיתות בחטיבות הביניים (הגדרה גרביטציונית). ניתן לקשר בין חוסר ההפרדה המושגית בין משקל לכוח הכובד (בהגדרה הגרביטציונית) עם הקשיים בהבנה ותפיסות שגויות בהקשר למשקל וגרביטציה. עם זאת, למעשה, לא נבדקה בארץ הוראה של הפרדת מושגים אלה בכיתות רגילות של חטיבת הביניים. המחקר המוצג בדק אם ניתן לשפר את המצב בהקשר להבנה של מושגים משקל וגרביטציה על ידי הוראה חלופית. לשם כך נבדקה הוראה בשלוש שיטות פדגוגיות: הרגילה, GA, המגדירה משקל ככוח הכובד, שיטה OA המפרידה בין כוח הכובד למשקל על ידי הגדרה אופרציונאלית, ושיטת הוראה AOA – החדשנית המרחיבה את שיטת ההוראה OA בעזרת סדרת מצבים מייצגת. התוצאות מראות יתרון מובהק לשיטות האופרציונאליות בהקשר לידע מושגי בנושא ויתרון גדול יותר ל-AOA מבין שתי השיטות האופציונאליות.

 

נשמח לראותכם בפגישות ובדיון

פרופ' יגאל גלילי

מארגן הקולוקויום