האוניברסיטה העברית בירושלים The Hebrew University of Jerusalem
הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע Faculty of Mathematics and Natural Sciences
המחלקה להוראת המדעים Science
Teaching Department
|
|
קולוקוויום וסמינר דוקטורנטים
Colloquium
and Doctorate Students' Seminar
הפגישה תתקיים ביום ד',
כ"ג
בסיון תשע"ב – 13 ביוני, 2012
בשעה 16:00 בחדר הסמינריונים של המרכז להוראת המדעים
בניין למדע, גבעת רם
גב' מיקה לאון-בק
מחקר אורך על תהליך ההתמחות של סטודנטים לאקולוגיה
המבצעים מחקרי שדה
Abstract
תקציר
מהי הייחודיות בביצוע מחקרי-שדה אקולוגיים? וכיצד נבדל תהליך ההתמחות
המדעית בשדה בין סטודנטים לתואר שני ושלישי? בשונה ממחקרים קודמים על פיתוח
מומחיות שהתמקדו במחקרי מעבדה, במחקר זה נבחן תהליך הלמידה וההתמחות של סטודנטים
המבצעים מחקרי-שדה אקולוגיים. המחקר בוצע בשיטה האיכותנית תוך מעקב של שלוש שנים אחר
קבוצת חקר אקולוגית הכוללת את המומחית וחמישה
סטודנטים (שניים לתואר שלישי ושלושה לתואר שני). איפיון סביבת הלמידה בוצע תוך התייחסות לאתגרים הייחודיים למחקר השדה ולמרכיבי
הלמידה (ידע, מיומנויות מחקר-שדה ומוטיבציה) המאפשרים לסטודנטים להתמודד עם אתגרים
אלו. בעקבות הפער העצום שנמצא בין תכנון המחקר לבין המציאות אליה נחשפים
הסטודנטים בשטח, דרכי ההתמודדות של הסטודנטים נבחנו על פי רמת היצמדותם לתכנון
בהיחשפם לתנאי השדה המשתנים. איפיון תהליך ההתמחות
של המסטרנטים לעומת הדוקטורנטים מצביע על הבדל ברור הן בשכיחות האתגרים והן באסטרטגיות
ההתמודדות שלהם לאורך מחקרם. סטודנטים לתואר שני הסתמכו בעיקר על הפרוטוקול
המתוכנן ואילו סטודנטים לתואר שלישי פעלו תוך ביצוע שינויים מהותיים בתכנון המחקר
כך שיתאים לתנאי השדה המשתנים. הגברת המודעות לאתגרים ולאסטרטגיות ההתמודדות של
סטודנטים המבצעים מחקרי שדה יכולה לייעל את תהליך ההנחיה והלמידה של סטודנטים
בתהליך התמחותם בתחום.
נשמח לראותכם בפגישות ובדיון
יגאל גלילי
מארגן הקולוקויום