האוניברסיטה העברית בירושלים The Hebrew University of Jerusalem
הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע Faculty of Mathematics and Natural Sciences
המחלקה להוראת המדעים Science
Teaching Department
|
|
קולוקוויום וסמינר דוקטורנטים
Colloquium and Doctorate Students' Seminar
הפגישה תתקיים ביום ד',
ט' בסיון
תשע"ב – 30 במאי, 2012
בשעה 16:00 בחדר סמינריונים של המרכז להוראת המדעים,
בניין למדע, גבעת רם
דינה
ציבולסקי–Dina Tsibulsky
השפעה של
יחידת לימוד מבוססת למידה כחקר
בהקשר אותנטי על הבנתם של
תלמידים את היבטים שונים של מהות המדע ועל עמדותיהם כלפי מדע.
Abstract
תקציר
המחקר מציע מודל חדש
של הוראת המדעים כחקר בהקשר אותנטי שחושף תלמידים לחקר כפי שהוא נעשה
במעבדות מחקר אוניברסיטאיות ומאפשר לתלמידים לחוות חקר מדעי בזמן אמת תוך כדי
התרחשותו כולל מרכיבים שאינם מדווחים בספרות המקצועית. לצורך המחקר פותחה יחידת
הלימוד "תלמידים פוגשים מדע אותנטי", כאשר הוראתה נמשכת כחודש
ובמסגרתה תלמידי תיכון המתמחים בביולוגיה מבקרים במעבדות מחקר באוניברסיטה העברית
בירושלים. היחידה קשורה באופן ישיר לתכנית הלמודים בביולוגיה וכוללת שלושה שלבים:
הכנה בכיתה, ביקור במעבדות מחקר וסיכום בכיתה. איסוף נתונים התבצע 4 שנים (2008-2012)
והתבסס על גישה מתודולוגית מעורבת המסתמכת על שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות
המאפשרות עיבוד ופירוש יעיל של התוצאות. במחקר השתתפו תלמידי תיכון המתמחים
בביולוגיה מירושלים וסביבה (n=495). ממצאי המחקר מראים כי יחידת הלימוד המוצעת משפיעה בכיוון חיובי
על עמדות של תלמידים כלפי מדע ומשפרת את הבנתם של נושאים שונים של מהות המדע באופן
מובהק (p<.05). בנוסף,
תלמידים פיתחו עמדות חיוביות כלפי יחידת לימוד והצביעו על יעילותה. לאור ההצלחה
בהפעלה של יחידת הלימוד המוצעת יש מקום להמליץ על אימוצה באוניברסיטאות נוספות בארץ
ובעולם ובתחומי מדע אחרים (כימיה, פיזיקה) כמודל אוניברסאלי עם אפליקציות רבות.
נשמח לראותכם בפגישות ובדיון
פרופ' יגאל גלילי
מארגן הקולוקויום